Blog effectieve communicatie het juiste verhaal boodschap aan ontvanger

Vertel je wel het juiste verhaal?!

Scherp je boodschap aan!
Rob
Rob
Jeroen
Jeroen

Wat?! Creatief en gestructureerd? Is dat niet zoiets als ‘wees spontaan’? En toch kan het. Bij de start van de ontwikkeling van een visualisatie traject bespreken we al welke boodschap aan welke doelgroep gecommuniceerd moet worden. Maar minstens zo belangrijk is het doel is van de communicatie, het gewenste effect en hoe het gebruikt gaat worden. Ons intake-canvas helpt om gestructureerd de juiste informatie boven te krijgen. En deze informatie in een creatief proces te verwerken tot een praatplaat of animatie.

De structuur van een praatplaat is als het ware de ‘verhaallijn’ – gaat het over een reis van A naar B, is het een systeemplaat met structuur en verbindingen, of geeft het uitleg over een enkele stap in het proces? De structuur van de plaat is wat je in de eerste oogopslag waarneemt: de lijn van A naar B, het onderwerp en de context of een proces. In een praatplaat is het natuurlijk altijd mogelijk om structuren te combineren.  

Het kaderen van de opdracht heeft een belangrijke functie in het ontwerpproces van de praatplaat. Lang niet alle informatie komt expliciet terug in het eindresultaat, want de verticale-as, het gebruik en doel, vormen vooral de context van de praatplaat. De horizontale as – de boodschap en de doelgroep – gebruiken wij om de inhoud van de plaat uit te vragen. Dat vormt vaak de structuur van de praatplaat.  De context kunnen we vaak juist in de voorbeelden terugbrengen. De relatie tussen de boodschap enerzijds en de rol en het belang van de doelgroep anderzijds geeft een belangrijk inzicht voor de impact van de communicatie.

(case) Wij kregen de vraag van een klant om de mogelijkheden van hun nieuwe conference rooms in kaart te brengen. Welke features, hoeveel werkplekken en hoe gemakkelijk het gebruik is. Dit is een mooi voorbeeld van hoe bedrijven soms de neiging hebben om te zenden. Maar vergeten soms daarbij hoe belangrijk het is om in je boodschap te verbinden. Vervolgens hebben we in de praatplaat het perspectief van de doelgroep betrokken: aansluiten bij de behoefte aan ‘de beste en innovatieve producten’ met een ‘wereldwijd team’ neerzetten, een betere ‘work-life balance’ en ‘bedrijfsbreed bijdragen aan duurzaamheid’ de conference rooms te gebruiken. Iets wat écht gevoeld wordt, waar mensen zich mee kunnen verbinden. Om zo ook de nieuwe wensen van de organisatie te kunnen omarmen. (case)

Kortom, wil jij het juiste verhaal vertellen? Pas dan je boodschap aan op je doelgroep. Wil je meer weten over hoe je de verbinding legt tussen boodschap en doelgroep? Dit was de eerste blog uit de reeks “Effectieve communicatie doe je zo”. Binnenkort daarover meer :-).

Benieuwd hoe we jouw organisatie verder kunnen helpen?
Neem gerust contact op

Visuele Verbinders B.V.

Zeesluisweg 232
2583 ES Den Haag
(Scheveningen haven)
KvK 89768639

Schrijf je in voor de nieuwsbrief. Ook voor onze online cursussen zakelijk tekenen.